Poligrafia Katowice
Druk offsetowy, cyfrowy UV

Infolinia

Czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 900 - 1700

32 269 40 69

tel. kom: 505 968 788

Nasi specjaliści pomogą Ci rozwiązać wszelkie wątpliwości.
czytaj więcej

Wszytskie strony POMOC:

Pomoc - Najczęstsze błędy

Najczęstsze błędy

1. STOSOWANIE EFEKTÓW SPECJALNYCH W COREL DRAW

Przygotowując projekt w CorelDraw prosimy o ograniczenia w stosowaniu efektów jak soczewki (lens), cienie, przezroczystości czy wypelnienia tonalne (gradienty). Elementy te bardzo często (choć nie zawsze) rozbarwiają się nie tak jak byście sobie tego życzyli czego efektem jest niezamierzony kolor cienia, "zniknięcie" obrazu pod przezroczystością, a w skrajnych przypadkach całkowite "rozsypanie" się projektu. 

Jeśli jednak często korzystacie z efektów zawartych w CorelDraw to przed wysłaniem pliku wszystkie obiekty z efektami zamieńcie na bitmapę 300 DPI CMYK.

 
Przykład 1.1. Efekt soczewki (lens)

widoczny na ekranie monitora

prawdopodobny efekt wydruku
Przykład 1.2. Efekt cienia (shadow)

widoczny na ekranie monitora


prawdopodobny efekt wydruku
 
 

2. UMIESZCZANIE ZBYT BLISKO LINII CIĘCIA ISTOTNYCH ELEMENTÓW PROJEKTU (TEKSTÓW, LOGO ITP.)

Pamiętaj o zrobieniu min. 3 mm (najlepiej 4 mm) marginesu od linii cięcia. Odsuń wszystkie teksty, nie rób w tym obrębie ramek, linii itp.

 
Przykład 2. Umieszczanie istotnych elementów zbyt blisko linii cięcia
elementy umieszczone zbyt blisko mogą zostać obcięte
 

3. BRAK TZW. "SPADÓW" W PROJEKCIE

Jeżeli w projekcie jest tło (jednolite lub obrazek) to pamiętaj, aby wystawało poza obszar wizytówki 2 mm z każdej strony - zrób tzw. spady.

Najczęstsze błędy: 
- tło przygotowane na równo z linią cięcia bez spadów,
- tło przygotowane minimalnie poza linię cięcia (mniej niż 2 mm),
- tło przygotowane na spad więcej niż 2 mm,
- pozostałości w projekcie niewidocznych elementów poza formatem pracy,
- elementy takie jak linie czy wypełnione ramki przygotowane na równo z linią cięcia bez spadów,
- zamaskowanie wystających części poza formatem projektu nie jest rozwiązaniem, elementy te trzeba odciąć.
Przykład 3. Brak "spadów" w projekcie
w efekcie część grafiki zostanie obcięta, a z drugiej zostaje biały margines
 


4. STOSOWANIE KOLORÓW RGB LUB PANTONE

Korzystaj tylko z kolorów CMYK. 
Kolory Pantone i RGB są automatycznie konwertowane do CMYK-a po naświetlaniu. W zależności od ustawionego profilu konwersji mogą się one różnić od oczekiwań twórcy.

Najczęstsze błędy: 
- zdjęcia czy nawet cały projekt zrobiony w RGB rozbarwia się inaczej niż te same elementy zamienione na CMYK. Kolory zazwyczaj wychodzą szare, "brudnawe" i wyblakłe.
- używanie składowych kolorów CMYK poniżej 5% w druku wychodzi bliskie 0%

 
Przykład 4. Stosowanie kolorów RGB lub PANTONE

kolor RGB na ekranie monitora

prawdopodobny efekt wydruku
 

5. PRZESŁANY DO NAS PROJEKT ZAWIERA TEKSTY NIEZMIENIONE NA KRZYWE

Przesłanie projektu z tekstami niezmienionymi na krzywe powoduje zamianę czcionki tekstu na inną. W praktyce oznacza to zupełne rozsypanie się projektu.
Zawsze zamień wszystkie czcionki na krzywe (funkcja w CorelDraw Zamień na krzywe lub Ctrl+ Q).

 
Przykład 5. Teksty niezmienione na krzywe

widoczny na ekranie monitora

efekt wydruku przy 72 DPI
 


6. ZBYT DUŻA ILOŚĆ KRZYWYCH W JEDNYM OBIEKCIE

Prosimy nie łączyć zbyt dużej liczby krzywych w jedną całość (używając funkcji Połącz / Combine). Zalecamy grupowanie krzywych w kilka obiektów, podczas projektowania w programie CorelDraw. Wynika to z ograniczeń standardu postscriptowego (*.ps) do którego konwertowane są pliki przeznaczone do druku. 
Zbyt duża ilość krzywych osadzonych w jednym obiekcie może spowodować nieprawidłowy odczyt pliku po jego konwersji do formatu postscriptowego, a w efekcie zniknięcie niektórych obiektów na wydruku.

 
Przykład 6a. Zbyt duża ilość krzywych. Krzywe w projekcie niepogrupowane
Przykład 6a. Efekt - Wydruk nieprawidłowy
 


 
Przykład 6b. Krzywe w projekcie pogrupowane.
Przykład 6b. Efekt: Wydruk prawidłowy.
 


7. ZBYT MAŁA LUB ZA DUŻA ROZDZIELCZOŚĆ BITMAP

Jeżeli zamieszczasz w projekcie obrazki bitowe typu TIF, JPG, pamiętaj by miały rozdzielczość 300 DPI. Większa rozdzielczość nie poprawi jakości a tylko zwiększa wielkość pliku. Mniejsza rozdzielczość spowoduje utratę jakości.

Przykład: 
- zdjęcia przygotowane w małych rozdzielczościach np. 72 lub 100 DPI powodują brak ostrości i nieczytelność elementów na zdjęciach,
- zdjęcia przygotowane w zbyt dużych rozdzielczościach np. 1000 DPI nie wpływają na poprawienie jakości zdjęcia a powodują niepotrzebne zwiększenie objętości pliku co wiąże się z długim czasem przesyłania projektu przez internet.

 
Przykład 7. Zbyt mała rozdzielczość bitmap

widoczny na ekranie monitora

efekt wydruku przy 72 DPI
 


8. PLIKI W FORMIE MAP BITOWYCH

Przygotowywanie plików w postaci map bitowych TIF dla niektórych jest wygodne, choć przez nas nie polecane. Jeśli jednak tworzysz plik TIF, pamiętaj by uważać ze stosowaniem zbyt małych literek. Można też wtedy podwyższyć rozdzielczość do 600 DPI.
Pamiętaj również, że nie należy stosować 16- lub 32-bitowej głębi kolorów w przygotowaniu do druku, plik przygotowany w trybie 16- lub 32-bitowym ulega zniekształceniu podczas rozbarwienia i może to wyglądać to mniej więcej tak:

 
Przykład 8. 8 i 16 bitowa głebia kolorów

efekt użycia 8-bit głębi kolorów

efekt użycia 16-bit głębi kolorów
 


9. BRAK INFORMACJI ODNOŚNIE KOLEJNOŚCI STRON

Przy przygotowywaniu dwustronnych projektów biznes kart, wizytówek i kart pocztowych, bardzo prosimy o zaznaczenie, która strona ma być pierwsza, a która druga. 

 
Przykład 9. Brak informacji odnośnie kolejności stron
 


10. NAZWA PLIKU JEST ZBYT POWSZECHNA 

Prosimy o unikanie nazywania plików np. "wizytówka.pdf", "pocztówka.cdr". Przy dużej ilości otrzymywanych od Państwa plików, taka nazwa może być myląca i utrudnia nam odnalezienie właściwego pliku. Nazwa pliku powinna być charakterystyczna i odróżniać go od innych. Najlepiej, gdy tworzona jest wg wzoru: "login_nazwaprojektu.xxx"
Przykład 10. Nazwa pliku zbyt powszechna